Hier verbaas ik me altijd zo over. Als je een aannemer in de hand neemt om een dakkapel op je huis te laten zetten, dan spreek je toch ook af wanneer het gereed moet zijn? Waarom ‘vergeten’ leidinggevenden dan zo vaak dit af te spreken met hun medewerkers? Er wordt dan misschien wel afgesproken dat iemand in 2018 werkt aan drie specifieke resultaten, maar er is geen einddatum afgesproken. Dus bij een tussentijds voortgangsgesprek weet geen van beiden of alles volgens planning verloopt

Het risico schuilt hierin dat beiden, zowel medewerker als leidinggevende, wel zelf een verwachting of idee erbij hebben, maar dit niet naar elkaar uitspreken. Pas wanneer bij één van de twee de realiteit niet aan de verwachting gaat voldoen, komt het probleem aan het licht. Een van de twee is boos, de ander is verontwaardigd. Eigenlijk is geen van beiden of juist allebei aanspreekbaar, want in eerste aanleg is de afspraak niet duidelijk vastgelegd. Het is zonde als je halverwege een project je tijd moet gaan besteden aan het managen van verwachtingen, terwijl je dit aan de voorkant had kunnen voorkomen. Duidelijkheid is voor allebei wel zo prettig.

Dit is één van de zeven misvattingen bij het sturen op resultaatafspraken. Zie ook de andere misvattingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Krachtige Leiders draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders