Chaos in je hoofd aan het begin van de dag? - Krachtige Leiders

Je opent je ogen. Je neemt de gordijnen en de lamp al niet eens meer écht waar. Je gedachten nemen het over. Je hoofd staat direct AAN! Alle to-do’s van vandaag schieten al door je hoofd. Je voelt je hart sneller kloppen. Je moet veel. Je wilt ook veel. Het is niet persé dat het niet leuk is, je hebt ook gewoon veel goede ideeën. Het duizelt ideeën. Waar je iets mee wilt. Help, waar ga je beginnen?

Voor velen van ons is de start van de ochtend geen ontspanning. Met je hoofd al in de auto geef je je partner een vluchtige kus, spring je onder de douche, poets je je tanden 2 minuten.. eh.. ok 30 seconden is ook wel prima, heb je je kinderen uit bed geschopt en aan het ontbijt gezet en daar ergens tussendoor heb je Facebook, Instagram en LinkedIn gecheckt. Want stel je voor dat je iets hebt gemist.

Als je op je werk komt, ben je toe aan KOFFIE! Hè hè even tijd voor jezelf…

Oh nee! Voor je baas natuurlijk! Glimlach op en dooooorr. Wat ging je ook alweer doen? De to-dolijst die je vanmorgen toen je in bed lag al in je hoofd hebt gemaakt, schiet weer door je hoofd. Ok je gaat aan de slag. De hele dag werk je hard. Je bent goed in je werk overigens. Mensen waarderen je. Je vindt het ook wel leuk werk, dus je voelt je verantwoordelijk en je geeft al je energie.

Aan het einde van de dag heb je veel werk verzet. Toch?

Of.. als je heel eerlijk bent, weet je niet eens meer wat je nou eigenlijk allemaal hebt gedaan. Je weet dat je druk geweest bent, dat je heus wel goede dingen gedaan hebt, maar je to-dolijst is amper geslonken, je hebt misschien 2 acties van het lijstje uitgevoerd en er zijn er weer 5 bijgekomen. Eigenlijk heb je ook helemaal geen voldaan gevoel. Je neemt je to-dolijst mee naar bed. En de volgende ochtend….

Van denken vanuit tekorten naar denken vanuit overvloed

Zelf ben ik nogal een chaoot. Als ik doe wat ik leuk vind, waar ik goed in ben en ik voel dat ik mijn juiste pad aan het volgen ben, oef 😅 dan vliegen de ideeën mij om de oren! Dan kan ik de toekomst al voelen, ruiken, zien en word ik al helemaal enthousiast 🙃.

Maar het kan me dan ook gaan duizelen. Ik word er heel onrustig van. Daardoor weet ik aan het begin van de dag niet meer welk idee eerst op te pakken. En bij voorbaat krijg ik al het gevoel dat ik ‘achter loop’ of dat er ‘te weinig tijd’ is. Dit soort gedachten, zijn gedachten vanuit tekorten. Het gaat er vanuit dat er niet genoeg is van iets. Deze gedachten geven je stress, laten je nóg harder werken en leiden vaak tot een teleurgesteld gevoel.

En geloof me: je hebt wél genoeg tijd, je hebt wél genoeg energie, je hebt genoeg kwaliteiten en je hebt genoeg van alles wat je wilt! Dat is denken vanuit overvloed. Je moet er alleen wel voor kiezen. Alles begint met een keuze. Als jij jouw gedachten durft te kiezen, kun je vanuit overvloed leven en dan geeft dat rust, vertrouwen en je presteert veel beter!

Klinkt allemaal ideaal, maar HOE dan?!

Ok, je wilt van dat gejaagde gevoel af als je wakker wordt. Je wilt in de ochtend genieten van die warme douche. De tijd nemen om te knuffelen met je dierbaren. Je vrolijk voelen. En er op vertrouwen dat je vandaag alles afkrijgt wat af moet.

Het begin van de dag is hét moment om het succes van de rest van de dag te bepalen. Zelf doe ik 5 dingen om rust en flow over de rest van de dag te ervaren. En ik heb hier slechts 10 tot 15 minuten in de ochtend voor nodig. Het is een rustmoment. Een moment waarin ik even stilsta. En waarin ik voel waar de aandacht NU en vandaag naartoe mag gaan. Vaak weet je niet waar te beginnen, maar als je zo’n rustmoment inbouwt dan ontvouwt zich ineens het antwoord. Dan wéét je wat je te doen hebt. 10 tot 15 minuten is alles wat ik nodig heb om de rest van de dag super productief te zijn en te weten dat ik het juiste doe. Dit zijn de 5 stappen:

✅ 1 INTENTIE: ik schrijf mijn intentie op. Dus wat is de bedoeling van vandaag? Dat kan van alles zijn. Is het vandaag de bedoeling om mensen te inspireren, is het de bedoeling om veel geld te verdienen, is het de bedoeling om bepaalde mensen tevreden te stellen, is het de bedoeling om rust te creëren, is het de bedoeling om ambities waar te maken? En ga zo maar door. Kies er één!

✅ 2 MINDSET: ik schrijf de mindset op die past bij mijn intentie. Als je je mindset opschrijft dan beginnen je gedachten te shiften van tekorten naar overvloed. Je begint de positieve vibe al te voelen. En als in de de loop van de dag andere gedachten oppoppen, kun je jezelf weer makkelijk herinneren aan de gewenste mindset. Het blijft ook later op de dag weer simpelweg een keuze! Voorbeelden van een mindset zijn: ‘Ik ben goed in wat ik doe’, ‘Ik heb een waardevolle boodschap te delen’, ‘Mensen hebben onze producten nodig’, ‘Ambities worden werkelijkheid’ etc. Echt iedereen kan dit toepassen aan het begin van de dag, of je nu beleidsadviseur, huisvrouw, advocaat, sporter bent of gewoon een dagje vrij hebt. Hier kun je je ook richten op overvloed, zoals: ‘Ik heb genoeg tijd’, ‘Ik geloof dat alles mogelijk is’ en ‘De oplossingen dienen zich op het juiste moment aan’.

dagstart

✅ 3. FOCUS: ik schrijf op waar ik op wil focussen. Ik schrijf hier bewust nog geen to-do’s. Ik noem hier globaal de onderwerpen of thema’s. Je kunt ook een project noemen, of bepaalde processen. Zorg dat de focus in lijn is met je intentie. Als je intentie is om geld te verdienen en je gaat je focussen op een nieuwe garderobe, dan matcht dat natuurlijk niet. Beter focus je dan op het aantrekken van mogelijke leads, op het aankondigen van een nieuw product of een salesgesprek.

✅ 4. TO-DOLIJST: En dan schrijf ik pas mijn to-do’s uit. Simpelweg een bullitlijstje. Als je het compleet wilt uitwerken dan zet je er gelijk achter hoe lang je denkt met die actie bezig te zijn. Handig voor de volgende stap

✅ 5.CHECK: Deze stap is belangrijk, anders verzuip je alsnog! Je moet even checken of je voldoende focus ziet bij je to-do’s. In mijn voorbeeld (zie afbeelding), wilde ik focussen op het neerzetten van ‘krachtige professional’ en ‘krachtige overheid’. 5 van de 6 acties zijn daarmee in lijn, dus dat is prima. Als je bijv. merkt dat maar 2 van de 6 in lijn zijn met je intentie en focus, dan moet je je to-dolijst aanpassen. Probeer dan de to-do’s die niet bij vandaag passen in te plannen op een ander moment van de week.

En check of het realistisch is in de tijd die je hebt. Zo weet ik dat ik de tijd wil nemen voor de lunch en ‘s middags ook nog moet kolven. Dus ik moet even bedenken hoeveel tijd ik over houd en of het ok is als ik 1 van de acties niet zou uitvoeren. Daarom is het handig al je de to0do’s verder uitwerkt met een verwachte tijdsduur en er een prioritering aan hangt. Soms schrijf ik dat uit als ik echt behoefte heb aan structuur. Soms doe ik het in mijn hoofd, als het voldoende overzichtelijk is.

Geen chaos meer in je hoofd!

Ik heb gemerkt dat deze voorbereiding op de dag en er even de tijd voor te nemen, mij juist tijd oplevert. Ik ben veel efficiënter, productiever en heb veel meer een voldaan gevoel aan het einde van de dag dan wanneer ik dit niet doe. Bovendien berust ik erin dat wanneer ik dit zo heb opgeschreven, dat alle 1000 andere ideeën voor een andere keer zijn 😊 De chaos is écht weg.

Mocht je ook wel eens het gevoel hebben van ‘waar ga ik beginnen 😓‘ of ‘ik heb het druk druk druk🏃‘ of aan het einde van de dag ‘ik heb heel hard gewerkt, maar wat heb ik nou gedaan??🤔‘ dan kan deze manier je wellicht helpen. Je hoeft slechts 10-15 minuutjes in de ochtend te investeren en je krijgt er een hoop voor terug. 

Met deze blog kan ik alvast één to-do van mijn lijstje wegstrepen 😉

Succes vandaag! 💪

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Krachtige Leiders draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders