Welke invloed heb je zelf?

Laatst hoorde ik op een verjaardag iemand min of meer klagen over de sturing vanuit de leiding. Ik vroeg haar wat er aan de hand was. Ze vertelde mij dat er een hoop veranderingen plaatsvonden binnen de organisatie waar zij werkte en dat er niet echt goed gecommuniceerd werd.

Merk je dat je behoefte hebt aan informatie, vraag ernaar!

Communicatie is een interactie tussen mensen waarin betekenissen worden uitgewisseld. Bij communicatie wisselen de zender en ontvanger beurtelings van rol. Alleen al door het woord communiceren te gebruiken geeft mijn gesprekspartner aan zelf ook een rol te hebben in de interactie. Het is als een WSSLWRK!NG ;-). Maar zelfs al zou ze zichzelf slechts als ontvanger van informatie definiëren, wie heeft er gezegd dat de ontvanger niet ook verantwoordelijk is voor het juist ontvangen van de informatie?

Afijn, om mijn gesprekspartner niet al na twee minuten in de rede te vallen met mijn pop-up KANS!, heb ik de vraag gesteld waaruit het blijkt dat er geen goede communicatie is. Nou, vertelt ze, als er bijvoorbeeld een teambespreking is dat wordt er een fake-goede-sfeer gehouden, maar er worden geen échte gesprekken gevoerd. De manager vraagt of het goed gaat, wacht niet op een antwoord en concludeert: Mooi, dan gaan we verder.

Vraag de manager met oprechte interesse hoe het gaat en vraag eens door wat zijn week goed of minder goed maakte.

Dit is een vorm van, zoals ik het noem, zachte feedback. Behandel de ander zoals je zelf graag behandeld wilt worden. Soms vinden we het lastig (hier kom ik verderop nog op terug) om mensen feedback te geven. Je gaat iets vinden van andermans gedrag en bent wellicht wat onzeker over de consequenties die dit voor jou gaat hebben. Wat een hele veilige manier is om te laten zien hoe jij de omgang graag ziet, is door zelf het goede voorbeeld te geven. Uiteraard heb ik onder het genot van een wijntje en blokje kaas aan mijn feestgenoot gevraagd wat zij zelf inmiddels heeft gedaan aan de situatie. Ze blijkt zich uitstekend bewust van het feit dat ze zelf ook initiatief kan nemen om meer informatie te ontvangen, maar haar excuses ‘straks heb ik het gedaan’ en ‘ik heb ook nog andere dingen te doen’ wegen uiteindelijk zwaarder.

Herken je eigen excuses om dingen NIET te doen. Ze gaan je NIET verder helpen. Verzin redenen om iets WEL te doen, ze gaan je WEL verder helpen

Los van het feit dat je rechtstreeks voor je doel kunt gaan, kun je ook iemand betrekken die jou verder kan helpen. Ik vroeg dan ook aan haar of zij de situatie weleens had besproken met iemand die haar wellicht verder zou kunnen helpen (dus niet alleen met die collega tijdens de lunchpauze om de klaagzang te transformeren naar een duet). Ze geeft aan dat ze het lastig vindt om het bespreekbaar te maken. Ze is bang dat ze relaties verstoort..

De relatie is al verstoord, anders was het nu geen onderwerp van gesprek. En als je zo door gaat, ben je medeverantwoordelijk voor het instandhouden van een verstoorde relatie.

.. en ze geeft aan dat ze nog maar net haar vaste contract heeft gekregen en zich beter gedeisd kan houden.

Besef dat ongeacht rangen en standen, je als mens altijd gelijk bent.

Wist je dat iedereen 10 tot 20 scheten per dag laat? Als mens is niemand meer of minder dan jij. Vanuit je mens-zijn mag je dus ook altijd iets bespreekbaar maken. Sterker nog, je doet jezelf te kort als je last hebt van iets en je doet er niks aan. Iedereen heeft het recht om met plezier naar zijn werk te gaan en weer een glimlach mee naar huis terug te nemen. Als je dat niet hebt en die periode duurt te lang, dan ga je in de knoop komen met jezelf. En het dán oplossen, is nog veel lastiger. Vervolgens geeft de dame in kwestie aan dat ze eigenlijk ook niet weet hoe ze zo’n gesprek moet aanpakken.

Een goed gesprek voeren, dat kun je leren!

 

Zo’n gesprek is ook niet altijd gemakkelijk, maar uiteindelijk kan iedereen het. Gelukkig zijn er veel ervaringsdeskundigen, professionals en gespreksmodellen die je kunnen ondersteunen bij het voorbereiden en voeren van een (ogenschijnlijk) moeilijk gesprek. Het helpt vertrouwen in jezelf te hebben, met respect de ander te benaderen en eerlijk tegen jezelf te zijn. Als je hierin je angsten weet te overwinnen, zal je je na het gesprek meer vrij voelen én kun je je inderdaad weer met andere dingen bezighouden. En dan denk je achteraf, had ik dat maar eerder gedaan! Eigenlijk klaagde de dame op deze verjaardag niet over de sturing vanuit de leiding, maar klaagde ze over haar zelfsturing. Zelfsturing is kansen zien én kansen benutten.

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Deel op email

Vergroot het zelforganiserend vermogen in jouw organisatie!

Je bent leidinggevende, coach of organisatieadviseur en je wilt dat professionals in jouw organisatie in beweging komen. Download gratis het e-book met tips waarmee je zelforganisatie stimuleert.

Download gratis het E-book 'Aan de slag met zelforganisatie'

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacyverklaring | Sluiten
Instellingen

join our energy!

Schrijf je in voor onze nieuwtjes

Talk To Us & We’ll Talk To You!